I. Wstęp
1.1. Geneza
powstania PROGRAMU
1.2. Podstawy
prawne PROGRAMU
1.3. Terytorialny
obszar PROGRAMU
1.4. Metodyka
opracowania PROGRAMU
"Program dla Wisły i jej Dorzecza 2020", zwany
dalej Programem Wisła 2020 lub PROGRAMEM, powstał z
inicjatywy
Związku Miast Nadwiślańskich, który doprowadził do
zjednoczenie wokół niego środowisk samorządowych, rządowych
i organizacji pozarządowych. W wyniku tego w dniu 2
czerwca 2000r. zostało zawarte tzw. Porozumienie Toruńskie.
"Program dla Wisły i jej Dorzecza 2020" jest programem
inwestycyjnym.
1.1.
Geneza powstania PROGRAMU
Potrzeba powstania takiego PROGRAMU wynikała z następujących
przyczyn:
-
Kontynuacji prac związanych z Wisłą i jej dorzeczem
przez różne podmioty rządowe, samorządowe,
naukowo-badawcze, stowarzyszenia itd.
-
Silnej presji środowisk samorządowych w zakresie
rozwiązywania podstawowych problemów gospodarki
wodnej stąd samorządowa inicjatywa powstania
Biura i pracy nad PROGRAMEM
-
Braku ukierunkowanych działań w obszarze związanym
z gospodarką wodną, w tym brak strategii gospodarki
wodnej
-
Konieczności jednoznacznego zdefiniowania problemów
w dorzeczu Wisły i sposobów ich rozwiązania,
a w szczególności znalezienie źródeł finansowania
-
Konieczności koordynacji różnych przedsięwzięć
oraz łagodzenie konfliktów
>> skok do góry 1.2.
Podstawy prawne PROGRAMU
Podstawowe założenia prawne PROGRAMU tworzą:
-
Ustawa z dnia 18 lipca 2001r. Prawo
wodne (Dz.U. Nr 115, poz. 1229 z dnia 11
października 2001r. z późn. zm.),
-
Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001r.
- Prawo ochrony środowiska (Dz.U. z dnia
20 czerwca 2001 Nr 62, poz. 627),
-
Ustawa z dnia 27 lipca 2001r. o
wprowadzeniu ustawy - Prawo ochrony środowiska,
ustawy o odpadach oraz zmianie niektórych
ustaw (Dz.U. z dnia 18 września 2001r. Nr
100, poz. 1085),
-
Ustawa z dnia 7 czerwca 2001 r.
o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym
odprowadzaniu ścieków (Dz.U. Nr72 poz.747),
-
Ustawa z dnia 16 października 1991r.
o ochronie przyrody (tekst jednolity Dz.U.Nr
99 poz. 1079),
-
Ustawa o nawozach i nawożeniu z
dnia 26 lipca 2000r.,
-
Ustawa z dnia 27 marca 2003r. o
planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym
(Dz.U. Nr 80, poz.717),
-
Ustawa o ochronie dóbr kultury,
-
Ustawa z dnia 10 kwietnia 1997
r. - Prawo energetyczne (Dz.U.Nr54 poz.348
z późn. zm.),
-
Ustawa z dnia 24 lipca 2002 r.
o zmianie ustawy - Prawo energetyczne. (Dz.U.
Nr 135 poz. 1144),
-
Inne.
-
Dyrektywa Rady 75/440/EWG z dnia 16 czerwca
1975r. dotycząca wymaganej jakości wód powierzchniowych
przeznaczonych do poboru wody pitnej, zmieniona
przez Dyrektywy 79/869/EWG, 90/656/EWG, 91/692/EWG,
-
Dyrektywa Rady 80/778/EWG z dnia 15 lipca
1980r. dotycząca jakości wody wodociągowej
przeznaczonej dla ludności do picia, zmieniona
przez Dyrektywy Rady 81/858/EWG, 90/656/EWG
i 91/692/EWG,
-
Dyrektywa Rady 98/83/WE z dnia 03 listopada
1998r. w sprawie jakości wody przeznaczonej
do spożycia przez ludzi,
-
Dyrektywy Rady 91/676/EWG z dnia 12 grudnia
1991r. w sprawie ochrony wód przed zanieczyszczeniami
spowodowanymi przez azotany pochodzenia rolniczego,
-
Dyrektywa Rady 91/271/EWG z dnia 21 maja 1991r.
o oczyszczaniu ścieków komunalnych,
-
Dyrektywa Rady 79/409/EWG dotycząca ochrona
dzikich ptaków,
-
Dyrektywa Rady 92/43/EWG dotycząca ochrony
dzikiej fauny i flory.
-
Uchwała Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z
dnia 8 maja 2003 r. w sprawie przyjęcia "Polityki
Ekologicznej Państwa na lata 2003-2006 z
uwzględnieniem perspektywy na lata 2007-2010" (M.P.
z dnia 18 czerwca 2003 r. Nr33, poz.433),
-
Konwencja o obszarach wodno-błotnych mających
znaczenie międzynarodowe, zwłaszcza jako
środowisko życiowe ptactwa wodnego (RAMSAR
1971r.),
-
Konwencja o ochronie światowego
dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego
(PARYŻ 1972r.),
-
Konwencja o międzynarodowym
handlu dzikimi zwierzętami i roślinami gatunków
zagrożonych wyginięciem (WASZYNGTON 1973r.),
-
Konwencja o ochronie wędrownych
gatunków dzikich zwierząt (BONN 1979r.),
-
Konwencja o ochronie gatunków
dzikiej fauny i flory europejskiej
oraz ich siedlisk naturalnych (BERNO
1979r.),
-
Konwencja o różnorodności biologicznej (RIO
de JANEIRO 1992r.),
-
Programy ochrony środowiska (z 2003r.) opracowane
przez województwa samorządowe,
-
Zintegrowane Programy Operacyjne Rozwoju Regionalnego
opracowane przez urzędy marszałkowskie na
lata 2004 2006 w aspekcie potrzeb wieloletnich
Programu Wisła 2020.
-
Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów w
sprawie utworzenia Ministerstwa Środowiska
-
Uchwała Sejmu RP w sprawie realizacji przedsięwzięcia
inwestycyjnego pod nazwą Stopień wodny
Nieszawa Ciechocinek z dnia 22 grudnia
2000r.
-
Porozumienie Toruńskie z 02.06.2000r.
>> skok do góry 1.3.
Terytorialny obszar PROGRAMU
Swoim
zasięgiem PROGRAM obejmuje całe umowne dorzecze rzeki
Wisły.

Niemal cały obszar Polski (97,3%) leży w zlewni Morza
Bałtyckiego w dorzeczach: Wisły (53,9%), Odry (34%),
rzek pobrzeża Bałtyku (11%) i Niemna (0,8%). Według
nowego, umownego podziału, zgodnego z Rozporządzeniem
Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2002 r. (Dz. U. Nr
232 poz. 1953) rzeki pobrzeża Bałtyku zaliczono odpowiednio
do dorzeczy Odry (w tym podziale 40% pow. kraju) i
Wisły (59% pow. kraju). Obszar Polski został podzielony
na dwa umowne dorzecza.
Główne rzeki w dorzeczu Wisły
|
Rzeki
|
Długość (km)
|
Powierzchnia
dorzecza (km2)
|
Wisła
|
1 047
|
194 424, w tym w Polsce
168 699
|
Bug
|
772
|
39 420, w tym w Polsce
19 284
|
Narew
|
484
|
75 175, w tym w Polsce
53 873
|
San
|
443
|
16 861, w tym w Polsce
14 390
|
Pilica
|
319
|
9 273
|
Wieprz
|
303
|
10 415
|
Wisła, to najdłuższa rzeka w Polsce,
przecinająca cały kraj od Beskidu Śląskiego po Zatokę
Gdańską. Potoki źródłowe to Czarna Wisełka i Biała
Wisełka. Źródła Wisły znajdują się na stokach Baraniej
Góry. Długość Wisły wynosi 1 047,5 km (z Czarną Wisełką,
z Białą Wisełką 1 044,6 km), powierzchnia dorzecza
194 424 km2 (w Polsce 168 699 km2 tzn.
53,9% pow. kraju). Wisła przepływa przez siedem województw
(śląskie, małopolskie, podkarpackie, lubelskie, mazowieckie,
kujawsko-pomorskie i pomorskie), dorzecze Wisły dodatkowo
obejmuje 4 województwa (świętokrzyskie, łódzkie, podlaskie,
warmińsko-mazurskie).
Wisła przepływa przez Pogórze Śląskie, Kotlinę Oświęcimską, Bramę Krakowską,
Kotlinę Sandomierską, Małopolski Przełom Wisły, Nizinę Środkowomazowiecką,
Pradolinę Toruńsko-Eberswaldzką, Dolinę Dolnej Wisły, Pobrzeże Gdańskie.
Uchodzi do Morza Bałtyckiego deltą (Żuławy Wiślane), ramiona ujściowe
to Nogat, Szkarpawa, Przekop Wisły, Wisła Śmiała i Martwa Wisła.
Główne dopływy Wisły stanowią: Przemsza, Soła, Skawa, Raba, Dunajec,
Wisłok, Wisłoka, San, Nidzica, Nida, Wieprz, Wilga, Pilica, Bzura,
Narew z Bugiem, Wkra, Drwęca, Brda, Wda, Osa, Wierzyca, Radunia, Motława.
Wisła przepływa przez: Oświęcim, Kraków, Tarnobrzeg, Sandomierz,
Kazimierz Dolny, Puławy, Dęblin, Warszawa, Wyszogród, Płock, Włocławek,
Nieszawa, Ciechocinek, Toruń, Solec Kujawski, Bydgoszcz, Chełmno,
Świecie, Nowe, Grudziądz, Kwidzyn, Tczew, Gdańsk.
Terytorialny obszar Programu przedstawia się następująco:
-
Dorzecze Wisły w granicach RP,
-
Dorzecza innych rzek i rzeki Przymorza
przypisane do umownego dorzecza Wisły.
Zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z 10.12.2002r. dorzecze
Wisły podzielone jest na 4 regiony wodne podporządkowane poszczególnym
regionalnym zarządom gospodarki wodnej:
-
region wodny Małej Wisły (RZGW Gliwice)
z obszarem działania obejmującym dorzecze
rzeki Wisły od źródeł do ujścia Przemszy,
-
region wodny Górnej Wisły (RZGW Kraków) -
z obszarem działania obejmującym dorzecze
rzeki Wisły od ujścia Przemszy do ujścia
Sanny,
-
region wodny Środkowej Wisły (RZGW
Warszawa) - z obszarem działania
obejmującym dorzecze rzeki Wisły
od ujścia Sanny do miejscowości Korabniki,
-
region wodny Dolnej Wisły (RZGW Gdańsk) -
obszarem działania obejmującym dorzecze
rzeki Wisły od miejscowości Korabniki
do ujścia do morza oraz dorzecze rzek
Przymorza.

MAPKI REGIONÓW WODNYCH (RZGW Gliwice łączny obszar
dorzecza Górnej Odry i Małej Wisły).
Podział ten jest rezultatem naturalnych uwarunkowań
dorzecza i znajdzie odzwierciedlenie w PROGRAMIE.
Dodatkowo w PROGRAMIE zostanie wyodrębniony
teren Żuław, z uwagi na jego specyfikę oraz zaawansowanie
prac nad Ustawą Żuławską, która będzie stanowić integralną
część Ustawy Wiślanej.
Podczas prac nad PROGRAMEM zachodzi potrzeba współpracy
międzynarodowej na obszarach dorzeczy wspólnych z sąsiednimi
państwami.
W trakcie dalszych prac nad PROGRAMEM nastąpi
skorelowanie regionów wodnych z podziałem administracyjnym
kraju.
1.3.1. Ogólna
charakterystyka regionów wodnych
Region wodny Małej Wisły (RZGW Gliwice)
Gliwicki Zarząd jest jedynym w Polsce obejmującym
w swych granicach zlewnie dwóch głównych rzek tj. Wisły
i Odry, rozdzielonych działem wodnym I rzędu. W rozbiciu
na mniejsze zlewnie obszar działania obejmuje Wisłę
od źródeł w Beskidzie Śląskim do mostu kolejowego w
Oświęcimiu, tj. ma długości 106 km z dopływami: Pszczynką,
Gostynią, Przemszą (wraz z Brynicą i Białą Przemszą),
Wapienicą i Białą łączna powierzchnia dorzecza 3910
km2.
Region wodny Górnej Wisły (RZGW Kraków)
Powierzchnia obszaru działania RZGW Kraków
stanowi ok. 14% terytorium kraju i wynosi 43 767 km2,
z tego 98,7 % przypada na dorzecze górnej Wisły.
Dorzecze górnej Wisły jest najbogatszym w
wodę obszarem w skali Polski (24% zasobów). Zasoby
wodne obszaru RZGW Kraków stanowią około 93% zasobów
górnej Wisły. Do cech charakterystycznych tego obszaru
należy nierównomierne rozłożenie zasobów w dorzeczu
i duża zmienność w czasie. Najzasobniejszym w wodę
w dorzeczu górnej Wisły jest Dunajec, następnie górny
San i Soła, a kolejne miejsce zajmują Skawa i Raba.
Najuboższe w wodę są lewobrzeżne dopływy górnej Wisły:
Nida, Czarna i Koprzywianka.
Bilansując zasoby dyspozycyjne wód podziemnych
ocenia się je na 25,8 m3/s, co w skali rocznej
odpowiada wielkości 0,8 km3. Jest to zaledwie
6,4% w stosunku do zasobów całej Polski, lecz stanowi
znaczący udział w zaopatrzeniu w wodę ludności tego
regionu.
Region wodny Środkowej Wisły (RZGW Warszawa)
RZGW Warszawa obejmuje zasięgiem swojego
działania zlewnię Wisły Środkowej i Dolnej, od ujścia
rzeki Sanny (295,2 km) do Włocławka (684 km) oraz dorzecze
Niemna i Pregoły (północno - wschodnia część kraju).
Powierzchnia obszaru wynosi 111 tys. km2 (tj.
ok. 1/3 powierzchni Polski) i znajduje się w granicach
administracyjnych 10 województw, w tym dwóch w całości.
Na obszarze RZGW W-wa leży 101,1 tys. km2 dorzecza
Wisły, co stanowi 51% jego całkowitej powierzchni.
Ważniejsze jednostki hydrograficzne: dorzecze Wieprza,
Pilicy, Narwi w granicach Polski (w tym Bug w granicach
Polski).
Naturalne zasoby wodne obszaru są stosunkowo
niewielkie i rozmieszczone nierównomiernie. Najwyższe
zasoby wodne występują w części północnej obszaru (Pojezierze
Mazurskie). Deficyty wód powierzchniowych występują
przede wszystkim w części środkowej na Nizinie Mazowieckiej
i Wyżynie Lubelskiej.
Region wodny Dolnej Wisły (RZGW Gdańsk)
Obszar działania obejmuje dorzecze Wisły
od km 684 do ujścia do Morza Bałtyckiego, dorzecze
rzek Przymorza na zachód od Wisły do rzeki Słupi włącznie,
dorzecze rzek Przymorza na wschód od Wisły od rzeki
Stradyk włącznie. Powierzchnia ogółem ok.34700 km2.
Obszar ten stanowi ok. 11,1% powierzchni Polski.
W regionie Dolnej Wisły znajduje się wyjątkowy
pod względem gospodarki wodnej subregion Żuławy Wiślane.
>> skok do góry 1.4. Metodyka opracowania PROGRAMU
Biuro Programu dla Wisły i jej Dorzecza przyjęło
w momencie jego powołania następującą metodykę opracowania
PROGRAMU:
-
ochrona zasobów i czystości wód podziemnych
i powierzchniowych,
-
przeciwdziałania nadzwyczajnym zagrożeniom
(ochrona przed powodzią, ochrona przed suszą),
-
ochrona środowiska, zasobów przyrodniczych
i krajobrazu,
-
rozwój gospodarczy dorzecza (energetyka
wodna, żegluga śródlądowa i przeprawy mostowe,
turystyka itd.).
Ograniczenia w pozyskiwaniu pełnych danych
wynikały z następujących przyczyn:
Założono, że zarówno Urzędy Marszałkowskie
jak i Regionalne Zarządy Gospodarki Wodnej przygotują
materiał do PROGRAMU w miarę jednolity, obejmujący
najważniejsze zadania do realizacji.
W trakcie prac okazało się, że:
-
Urzędy Marszałkowskie przekazały
dane o różnym stopniu szczegółowości. Generalnie
ograniczyły się do inwestycji zaplanowanych
w I okresie (do 2006r.)
-
RZGW włączyły się do tworzenia PROGRAMU
dopiero na przełomie 2003/2004.
Z tych względów Program będzie wymagał aktualizacji,
szczególnie w zakresie inwestycji planowanych po 2006r.
Przy okazji warto odnotować że:
-
Skierowanie zapytań do
Urzędów Marszałkowskich spowodowało,
że w tych instytucjach zaczęto
poważnie analizować i dostrzegać
problemy związane z szeroko pojętą
gospodarką wodną w regionach.
-
Odnotowano brak zainteresowania
w tworzeniu PROGRAMU dwóch najbardziej
zaangażowanych poprzednio w Programie
Wiślanym pozarządowych organizacji
ekologicznych: WWF i Klubu GAJA,
mimo, że obie organizacje zostały
poproszone o aktywne włączenie
się do realizacji PROGRAMU.
Opis metodyki opracowania PROGRAMU jest bardzo
ważny z uwagi na zawarte w treści PROGRAMU planowane
inwestycje. Biuro Programu dla Wisły i jej Dorzecza
nie czuło się upoważnione do weryfikacji danych pochodzących
z w/w źródeł.

>> skok do góry |