III.
Syntetyczny opis głównych problemów występujących
w obrębie PROGRAMU
3.1.
Identyfikacja podstawowych problemów
3.2.
Kryteria podziału problemów na lokalne i ponadlokalne
3.3.
Omówienie zagadnień i problemów w regionach wodnych
na podstawie informacji uzyskanych z regionalnych zarządów
gospodarki wodnej
3.4.
Budowa KASKADY Dolnej Wisły w okresie do 2020 roku
jako wielozadaniowych zbiorników wodnych, ze szczególnym
uwzględnieniem bezpieczeństwa i rozwoju gospodarczego.
3.5.
Żuławy Wiślane
3.1.
Identyfikacja podstawowych problemów
Do podstawowych problemów zalicza się:
-
niezadowalający stan w zakresie czystości
wód powierzchniowych i podziemnych,
-
niedostateczna ochrona przed powodzią,
szczególnie na obszarach zurbanizowanych,
-
niedostateczna ochrona przed suszą,
szczególnie na obszarach wiejskich, a także
brak możliwości nawodnień rolniczych,
-
niezadowalający stan ekosystemów
rzecznych i ich degradacja, szczególnie w zakresie
ichtiofauny, ptaków wędrownych, terenów bagiennych
oraz lasów łęgowych,
-
degradacja dziedzictwa kulturowego
obiektów zabytkowych związanych bezpośrednio
z systemem rzecznym Wisły i dorzecza,
-
niedorozwój infrastruktury gospodarczej
w dorzeczu Wisły, a w szczególności degradacja
dróg wodnych i szlaków żeglownych, infrastruktury
drogowej i mostowej,
-
niedostateczne wykorzystanie potencjału
hydroenergetycznego w dorzeczu Wisły,
-
brak możliwości realizacji programów
regionalnych wynikających z poprzednio wymienionych
powodów.
>> skok do góry
3.2.
Kryteria podziału problemów na lokalne i ponadlokalne
Problemy lokalne to te które:
-
są możliwe do rozwiązania na szczeblu
gmin/y, powiatu/ów, województwa, w ramach środków
(finansów) województwa,
-
nie wpływają zasadniczo na realizację
całego PROGRAM.
Problemy ponadlokalne to te:
-
bez rozwiązania których nie jest
możliwa realizacja PROGRAMU,
-
które nie są możliwe do rozwiązania
na poziomie samorządów (ze względu na brak
kompetencji),
-
które nie są możliwe do rozwiązania
bez wspomagania ze źródeł finansowania zewnętrznych
(z budżetu państwa, funduszy, środków pomocowych).
>> skok do góry
3.3. Omówienie zagadnień i problemów
w regionach wodnych na podstawie informacji uzyskanych
z regionalnych zarządów gospodarki wodnej.
Region wodny Małej Wisły (RZGW Gliwice)
Główne problemy gospodarki wodnej:
- zaopatrzenie w wodę: Podstawą zaopatrzenia
w wodę na obszarze działania RZGW jest system wodny,
oparty na międzyzlewniowych przerzutach wód i zbiornikach
retencyjnych. Podstawowe ujęcia i stacje uzdatniania
wody zlokalizowane są w dorzeczu Wisły. Działa tutaj
system obejmujący zlewnię Małej Wisły, zbiornik Dziećkowice
oraz leżącą poza obszarem działania RZGW Gliwice zlewnię
Soły. Elementem systemu zaopatrzenia w wodę jest centralna
sieć produkcji i przesyłu wody administrowana przez
Górnośląskie Przedsiębiorstwo Wodociągów (GPW).
Jednym z podstawowych czynników wpływających na jakość
wód powierzchniowych są zanieczyszczenia zawarte w
ściekach komunalnych, przemysłowych, a szczególnie
zasolenie wodami pokopalnianymi. Duża gęstość zaludnienia,
wysoki odsetek ludności korzystającej z sieci kanalizacyjnej,
brak odpowiedniej przepustowości oczyszczalni oraz
nie wystarczające efekty ich działania, powodują wystąpienie
znacznych deficytów tlenowych oraz wysokich zawartości
związków organicznych.
Wody powierzchniowe na obszarze działania
RZGW Gliwice, a zwłaszcza w części GOP, są jednym z
najbardziej zdegradowanych elementów środowiska. W
związku z tym, jako podstawowe zadanie, przyjęto na
początku działalności RZGW opracowanie Weryfikacji
regionalnych planów gospodarki wodnej w zakresie kształtowania
zasobów wodnych na obszarze działania RZGW. Efektem
tego opracowania są też stosowne zapisy dotyczące rezerwy
terenu pod budowę zbiorników retencyjnych w opracowanych
planach zagospodarowania przestrzennego.
- ochrona przeciwpowodziowa: Prowadzona jest
modernizacja i remont zbiornika Wisła Czarne, mająca
na celu m.in. zwiększenie pojemności powodziowej zbiornika,
co zapewni lepszą ochronę terenów niżej położonych.
Dla zwiększenia stopnia ochrony przed powodzią miejscowości
turystyczno-rolniczych wykonano regulację rzeki Brennicy.
Opracowano również koncepcję programu zabezpieczenia
przeciwpowodziowego zlewni Przemszy.
Region wodny Górnej Wisły (RZGW Kraków)
Główne problemy gospodarki wodnej:
-
Powodzie: zmienność odpływu
powierzchniowego ma istotne znaczenie dla gospodarki
i rolnictwa regionu, ma również istotny wymiar
społeczny, zwłaszcza w okresach odpływów ekstremalnych
niskich lub wysokich. Pierwszy przypadek skutkuje
niedoborami wody, a w szczególnie niekorzystnych
okolicznościach suszą, drugi to czas powodzi.
Dorzecze górnej Wisły jest obszarem, w którym
wskaźniki opadu i odpływu przewyższają ich
średnie wartości dla obszaru Polski. Górski
charakter dorzecza jest przyczyną wysokiego
zagrożenia powodziowego. Z hydrologicznego
punktu widzenia największe zagrożenie powodziowe
stwarzają dorzecza Soły i Dunajca, ale także
Raby i Skawy. Charakterystyczne dla dorzecza
górnej Wisły jest to, że wezbrania nie obejmują
całego dorzecza, lecz poszczególne zlewnie.
Drugim ważnym czynnikiem determinującym zagrożenie
powodziowe w dorzeczu jest osadnictwo i jego
rozwój na przestrzeni lat. Koncentruje się
ono wzdłuż rzek, których doliny utraciły swą
naturalną funkcję prowadzenia wielkich wód.
Dotyczy to głównie Wisły, Dunajca, Raby i Soły.
Olbrzymia skala zniszczeń i strat spowodowanych
powodzią w 1997r. pokazała, iż nie tylko czynniki
naturalne były przyczyną powodzi, lecz również
nieodpowiedni stan techniczny wielu obiektów
biernej i czynnej ochrony przeciwpowodziowej
przyczyniły się do katastrofy.
-
Użytkowanie i ochrona wód:
podstawowym źródłem zaopatrzenia w wodę w obszarze
RZGW Kraków są zasoby wód powierzchniowych,
stanowiące 90 proc. poborów wody. Znaczna część
pobieranej wody przeznaczona jest na zaopatrzenie
aglomeracji śląskiej (na obszarze RZGW Gliwice).
Znaczącymi zanieczyszczeniami w ogólnym bilansie
są zanieczyszczenia obszarowe, zawierające
duże ilości biogenów, spływające do cieków
z wodami opadowymi z gruntów ornych, użytków
zielonych, terenów leśnych. Istotny problem
stanowi degradacja wód górnej Wisły spowodowana
zrzutem zasolonych wód dołowych z górnośląskich
kopalń węgla kamiennego. Wiedza o zanieczyszczeniu
trwającym już od wielu lat istnieje w świadomości
mieszkańców dorzecza górnej Wisły, a rzeka
w istocie stanowi barierę dla rozwoju regionu.
-
Retencja zbiornikowa: retencja
zbiornikowa, zwłaszcza z punktu widzenia ochrony
przeciwpowodziowej, jest niewystarczająca,
a jednocześnie cechuje ją nierównomierne rozmieszczenie.
-
Utrzymanie rzek: około 30
proc. regulacji cieków wymaga remontów. Kompleksowej
regulacji wymaga 517 km rzek i potoków, a dalszych
290 km wymaga odcinkowych zabezpieczeń brzegów.
-
Plany priorytetowe: ekstremalne
zjawiska hydrologiczne zwróciły uwagę na konieczność
ponownego przeanalizowania potrzeb inwestycyjnych
i opracowania spójnego, kompleksowego programu
strategii gospodarki wodnej w dorzeczu górnej
Wisły. Prace te zostały zainicjowane poprzez
realizację Pilotowego programu zrównoważonego
rozwoju gospodarki wodnej w dorzeczu górnej
Wisły, który stanowić ma integralną część
programu dla dorzecza Wisły spełniającego wymagania
dyrektywy ramowej Unii Europejskiej. Za priorytetowe
uznać należy kontynuowanie i zakończenie budowy
zbiornika Świnna Poręba na Skawie. Pozwoli
to na istotne zwiększenie możliwości retencyjnych
dorzecza i znaczną poprawę zabezpieczenia Krakowa
przed powodzią. Wspomniane wyżej potrzeby przesądzają
o potrzebie realizacji zbiornika Krempna na
Wisłoce, a także kontynuacji prac przygotowawczych
do rozpoczęcia budowy zbiorników: Niewistka
na Sanie, Grybów na Białej Tarnowskiej, Młynne
na Łososinie i Rudawka Rymanowska na Wisłoku.
Zakończenia wymagają rozpoczęte inwestycje
związane z przystosowaniem do żeglugi odcinka
Wisły od Oświęcimia do Krakowa.
Region wodny Środkowej Wisły (RZGW Warszawa)
Główne problemy gospodarki wodnej:
-
ochrona wód: Brak jest cieków
prowadzących wody I klasy czystości dla Wisły
Środkowej i jej dorzecza. Rzeki z obszaru warszawskiego
RZGW są drogami tranzytowymi w transporcie
ładunków zanieczyszczeń ze Śląska, małopolski,
Ukrainy i Białorusi. Istotnym problemem związanymi
ochroną wód jest poprawa jakości w przekrojach
ujęć wód dla celów konsumpcyjnych. Dla ochrony
tych ujęć konieczne jest zrealizowanie przedsięwzięć
związanych z oczyszczaniem ścieków wprowadzonych
do rzek powyżej, w tym m.in.: dla Wisły - poprawa
jakości ścieków zrzucanych do Wisły w Puławach,
uruchomienie oczyszczalni ścieków w Górze Kalwarii,
poprawa jakości wód rzeki Jeziorki oraz wybudowanie
oczyszczalni ścieków dla Warszawy lewobrzeżnej,
dla Pilicy - poprawa jakości ścieków zrzucanych
do Narwi w miejscowościach Ostrołęka, Zambrów,
Pułtusk oraz ochrona zlewni bezpośredniej Zbiornika
Zegrzyńskiego.
-
utrzymanie rzek: obecnie Wisła
Środkowa na całej swej długości jest obwałowana,
zachodzi konieczność stałej ochrony wałów przed
zniszczeniem wskutek erozji bocznej. Wymaga
to ustabilizowania czynnego koryta wody średniej
rocznej.
Region wodny Dolnej Wisły (RZGW Gdańsk)
Główne problemy gospodarki wodnej:
-
ochrona przed powodzią: występowanie
zjawisk powodziowych na Dolnej Wiśle i w jej
dorzeczu zdeterminowane jest spływem wód ze
środkowego dorzecza Wisły, zrzutem lodu ze
zbiornika Włocławek oraz warunkami lokalnymi
panującymi w strefie przybrzeżnej Bałtyku,
tj. wiatrami sztormowymi, uniemożliwiającymi
spływ wód i lodu oraz wtłaczającymi wody Zatoki
Gdańskiej w ujścia rzek. Poważnym zagrożeniem,
szczególnie dla ujściowego odcinka Wisły są
powodzie zatorowe, występujące w okresie jesienno-zimowym,
wówczas, gdy tworzy się pokrywa lodowa, jak
i podczas wiosennego spływu lodów. Powodzie
zatorowe często występują w połączeniu ze spiętrzeniem
sztormowym Wisły od strony Zatoki Gdańskiej.
Zagrożone są wówczas obszary Żuław Gdańskich
(położonych na lewym brzegu rzeki) oraz Żuław
Wielkich (położonych na prawym brzegu rzeki),
a także miasto Gdańsk. Celem uniknięcia powodzi
zatorowej prowadzona jest akcja lodołamania
- od strony Zatoki Gdańskiej, tj. od ujścia
Wisły w górę. Obszary Żuław Wielkich , położonych
w przeważającej części w depresji, narażone
są na zalanie spiętrzonymi sztormem wodami
Zalewu Wiślanego
Zagadnienia priorytetowe:
-
zagospodarowanie Dolnej Wisły w celu
udrożnienia koryta Wisły dla żeglugi i prowadzenia
akcji przeciwpowodziowej,
-
budowa stopnia wodnego Nieszawa -
Ciechocinek na Wiśle dla zabezpieczenia istniejącego
stopnia wodnego we Włocławku oraz infrastruktury
technicznej w tym rejonie,
-
ochrona zasobów wodnych w zakresie
ilości i jakości w zlewniach rzek, w których
zlokalizowane są ujęcia komunalne z wód powierzchniowych
dla miast: Gdańsk, Bydgoszcz i Toruń,
-
programy ochrony przeciwpowodziowej
Żuław Gdańskich, Wielkich i Elbląskich v jako
elementy warunków korzystania z wód.
>> skok do góry
3.4.
Budowa KASKADY Dolnej Wisły w okresie do 2020 roku jako
wielozadaniowych zbiorników wodnych, ze szczególnym uwzględnieniem
bezpieczeństwa i rozwoju gospodarczego.
Związek Miast Nadwiślańskich, jako pozarządowa
organizacja skupiająca większość miast położonych bezpośrednio
nad Wisłą, opowiada się jednoznacznie za realizacją
do 2020 roku Kaskady Dolnej Wisły, nie przesądzając
w tej chwili szczegółowych rozwiązań technicznych.
Rozwiązanie te muszą być dostosowane przede wszystkim
do obowiązujących przepisów prawnych, w tym środowiskowych.
Konieczne jest przeprowadzenie od nowa studiów lokalizacyjno
- środowiskowych w powiązaniu z efektami ekonomiczno
- społecznymi. Wynikiem tych studiów winno być określenie
ilości stopni wodnych, ich wysokości, lokalizacji oraz
sposobu ograniczenia skutków środowiskowych, przy wykorzystaniu
najnowszych doświadczeń w tym zakresie.
Należy podkreślić, że ZMN opowiada się zdecydowanie
za budową stopnia wodnego Nieszawa - Ciechocinek.
3.5.
Żuławy Wiślane
Żuławy Wiślane znajdują się w delcie
Wisły. Od południa ich granica sięga po Kwidzyn,
od zachodu ich granicą jest morena Pojezierza Kaszubskiego,
od wschodu Wysoczyzna Elbląska, zaś od północy
Zalew Wiślany i Zatoka Gdańska. Całkowita powierzchnia
Żuław wynosi około 150 tys. ha. Około 30 proc.
powierzchni Żuław stanowią tereny depresyjne, które
w sposób naturalny, gdyby nie praca pompowni, byłyby
zatopione. Teren Żuław stanowią przede wszystkim
grunty orne i pastwiska (jedne z najżyźniejszych
w Polsce), praktycznie bez lasów. Przemysł to głównie
zakłady przetwórstwa rolno - spożywczego. Na terenie
Żuław zlokalizowana jest Rafineria Gdańska.
Podstawową rolę na Żuławach odgrywa gospodarka
wodna. Cały teren Żuław pokryty jest rowami melioracyjnymi
i kanałami pompowymi, które doprowadzają wodę do
stu pięciu stacji pomp, utrzymując w ten sposób
odpowiedni poziom wód gruntowych. Jednocześnie
przez Żuławy przepływa Wisła ze swoimi odnogami
deltowymi (Nogat, Szkarpawa, Martwa Wisła) oraz
rzeki Motława, Radunia, Tuga (Święta), Elbląg i
inne. Rzeki te (głównie Wisła), stwarzają, wraz
z wodami morskimi w wyniku spiętrzeń wiatrowych
oraz zatorów lodowych, bardzo duże zagrożenie powodziowe
dla całych Żuław. Potencjalną powodzią, oprócz
terenów rolniczych, zagrożone są m.in. miasta Gdańsk,
Elbląg, Nowy Dwór Gdański, Nowy Staw, Malbork oraz
wiele innych skupisk ludzkich.
Systemem gospodarki wodnej w imieniu
Skarbu Państwa na terenie Żuław zarządzają Wojewódzkie
Zarządy Melioracji i Urządzeń Wodnych w Gdańsku
(woj. pomorskie) i w Olsztynie (woj. warmińsko
- mazurskie), Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej
w Gdańsku (jednostka nadzorowana przez Ministra
Środowiska - jako organ administracji rządowej
niezespolonej) oraz w niewielkim zakresie (rzeka
Elbląg) Urząd Morski w Gdyni (podległy Ministrowi
Infrastruktury. Wszystkie wymienione jednostki
zarządzają w sposób komplementarny tym systemem,
wzajemnie się uzupełniając.
Wieloletnie zaniedbania dotyczące zabezpieczeń
przeciwpowodziowych spowodowały w wyniku powodzi
w lipcu 2001 r. oraz na początku 2002 r. straty,
które szacuje się tylko na terenie województw pomorskiego
i warmińsko - mazurskiego na kwotę ponad 500
milionów złotych. Potencjalne straty mogą być
znacznie większe, jeżeli natychmiast nie przystąpi
się do zwiększenia środków na inwestycje i utrzymanie
urządzeń wodnych, urządzeń melioracji podstawowych
oraz śródlądowych wód powierzchniowych na tym obszarze.
Środki budżetowe, jakimi dysponują marszałkowie
województw w ramach zleconych zadań rządowych oraz
minister środowiska są zdecydowanie niewystarczające
zarówno na utrzymanie systemu gospodarki wodnej.
Środki te w ostatnich latach zaspokajały minimalne
potrzeby w zakresie finansowania inwestycji na
Żuławach zaledwie w kilkunastu procentach, zaś
w zakresie utrzymania zaledwie w jednej trzeciej.
Specjaliści ostrzegają, że po okresie
lat suchych następują lata mokre. Ponadto globalne
zmiany klimatyczne powodują ekstremalne zjawiska
atmosferyczne (vide: opady w lecie 2001, duże opady
śniegu na przełomie lat 2001/2002 i nagłe ocieplenie).
Jakkolwiek nie ma stuprocentowego zabezpieczenia
przed zjawiskami naturalnymi, należy zrobić wszystko,
mimo trudnej sytuacji budżetowej Państwa, aby uchronić
się lub przynajmniej zminimalizować potencjalne
straty.
Należy podkreślić, że Żuławy to nie tylko
rolnictwo, ale także kilkadziesiąt tysięcy miejsc
pracy w różnorodnych firmach . To także kilkuwiekowe
dziedzictwo kulturalne o znaczeniu europejskim
(od mennonitów do przesiedleńców z ziem wschodniej
II Rzeczypospolitej) oraz unikatowe, środowisko
przyrodnicze o charakterze antropogennym. Jednak
przede wszystkim to miejsce życia 250 tysięcy ludzi,
którym Państwo powinno zapewnić - co najmniej -
minimum bezpieczeństwa.
Nakłady przewidziane ustawą nie mają
służyć gospodarce wodnej jako takiej. Oznacza to
wytyczenie takich kierunków działań bieżących i
planowanych, aby nie tylko zachować istniejący
stan rzeczy - bo już dzisiaj gospodarka wodna jest
poważną barierą rozwoju - ale stan ten nieustannie
poprawiać. Należy jasno i zdecydowanie podkreślić,
że to nie gospodarka wodna jest celem samym w sobie.
Gospodarka wodna musi pełnić rolę służebną wobec
człowieka, służebną w sensie jego rozwoju i bezpieczeństwa,
w tym także bezpieczeństwa przed powodzią i suszą
oraz bezpieczeństwa ekologicznego.
Zaległości, które powstały w minionych
latach należy jak najszybciej zlikwidować. Obecny
stan elementów gospodarki wodnej na Żuławach nie
zapewnia im nawet dostatecznej ochrony przed powodziami
i podtopieniami. Grozi to nieobliczalnymi skutkami
dla ludzi, gospodarki i przyrody i może doprowadzić
do sytuacji, że Żuławy praktycznie znikną z mapy
Polski i tym samym mapy Europy. Szansą dla Żuław
jest wieloletni program, który stworzy warunki
do działań zmierzających do nadrobienia wieloletnich
zaległości i uniknięcia strat. Konsekwentna realizacja
programu spowoduje, że po jego zakończeniu znacznie
zmniejszą się środki na inwestycje w zakresie gospodarki
wodnej na Żuławach.
Ze względu na specyficzną i unikatową
nie tylko w skali kraju, ale także Europy (podobnie,
choć nieco lepiej jest w Holandii), sytuację Żuław,
stosowany dotychczas sposób finansowania zadań
w zakresie gospodarki wodnej w odniesieniu do tego
regionu ocenić należy jako niewystarczający i wymagający
podjęcia specjalnych działań dla zapewnienia wyodrębnionych
środków, co z kolei wymaga utworzenia ustawowej
podstawy prawnej. Należy w tym miejscu podkreślić,
że przyszłościowo trzeba dążyć do systemowej zmiany
gospodarki wodnej w kraju, tak jak na przykład
realizowane jest to w Holandii.
>> skok do góry |